چاپ        ارسال به دوست

در جلسه 336 شورای اسلامی شدن دانشگاهها و مراکز آموزشی:

طرح رتبه‌بندی دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی بررسی شد

 

به گزارش مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی در ابتدای این جلسه دکتر خاکی صدیق معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به ارائه گزارشی پیرامون ساز و کار جدید رتبه­ بندی دانشگاه ­های کشور پرداخت.

وی با اشاره به تصریح مقام معظم رهبری پیرامون اجرای نظام رتبه­ بندی برای دانشگاه ­ها و پژوهشگاه ­ها و مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی خاطرنشان کرد: نظام رتبه ­بندی باید با توجه به شاخص­ های بین­ المللی به منظور زمینه­ سازی و هم­ راستایی با برنامه مرجعیت علمی کشور باشد.

دکتر خاکی صدیق تصریح کرد: ساختار اجرایی قابل اتکا، روشن بودن ارکان و عناصر، به رسمیت شناختن تنوع مؤسسات و مأموریت‌های ایشان، کیفیت‌گرایی، جامع‌نگری، شفافیت و استفاده از داده‌های مطمئن از ویژگی‌های اصلی طرح رتبه ­بندی دانشگاه ­ها و مراکز آموزشی بوده  است که مفاد آن در حال تدوین است.

وی افزود: طرح رتبه­ بندی برای پژوهشگاه ­ها و سایر زیرنظام ­های آموزش عالی نیز در دستور کار می‌باشد.

در ادامه اعضا به بیان نظرات و پیشنهادات خود پیرامون گزارش مذکور پرداختند.

دکتر سلیمی رئیس دانشگاه علامه طباطبایی گفت:‌ نظام رتبه‌بندی ارائه شده با معیارهای مندرج در سند دانشگاه اسلامی تطابق ندارد. با شاخص­ های واحد نمی ­توان برای تمامی دانشگاه­ ها و مؤسسات آموزش عالی که کارکردهای مختلف دارند اقدام به اعمال سیاست کرد و نیاز است که برای سنجش و مقایسه دانشگاه ­های مختلف معیارهای سنجش متفاوتی را لحاظ نمود. از طرفی دیگر بسیاری از شاخص‌ها از جمله تعداد نشریات یک دانشگاه یا امکانات رفاهی و... در این طرح دیده نشده است.

دکتر طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی گفت:‌ هیچ ارتباطی بین نظام رتبه‌بندی ارائه شده با راهبردها و اقدامات مندرج در سند دانشگاه اسلامی به چشم نمی­ خورد و در این زمینه نیاز است تا به شکلی اساسی به تحول در رتبه ­بندی دانشگاه ­های کشور اقدام شود.

دکتر عاملی، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: در رابطه با شاخص ­های رتبه ­بندی دانشگاه­ها لازم است دسته­ بندی مشخصی از شاخص ­های عام و بین­المللی از یک طرف و شاخص­ های خاص و بومی از طرف دیگری داشته باشیم.

دکتر عاملی با اشاره به اینکه شاخص­ ها، جهت­دهنده اهداف و مسیر پیش­روی دانشگاه­ هاست، تصریح کرد:‌ نیازمند یکسری شاخص ­های عام هستیم که با شاخص­ های دنیا مشترک بوده و نگاه بین­ المللی داشته باشد؛ اما در عین حال باید به دستاوردها و شاخص­های بومی و خاص نیز توجه داشته باشیم.

وی افزود: در رابطه با شاخص ­های خاص، می­توان رتبه­ بندی­ها را براساس رشته­ های مختلف دانشگاهی اعمال کرد تا منطبق با رشته­ های مختلف، شاخص­ های مرتبطی لحاظ شود.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: دانشگاه ­ها باید با خودپژوهی در زمینه رتبه­ بندی، اثرگذار باشند و با انتشار مستندات خود در سایت دانشگاه در زمینه رتبه­ بندی و توسعه دانش فعال باشند.

وی تأکید کرد:  نیاز است تا به موازات تدوین شاخص­ های رتبه­ بندی دانشگاه ­ها، سامانه هوشمند شاخص ­ها نیز تدوین شود تا به مجرد به وجود آمدن «داده ­ها»، در فضای علمی و بستر اینترنت انعکاس پیدا کند.

دکتر عاملی خاطرنشان کرد: با تفکیک دانشگاه­ های محور در چهار حوزه علوم ­انسانی، علوم­ پایه، علوم ­پزشکی و علوم ­مهندسی می­ توان برای اجرایی­ سازی شاخص ­های کمی دانشگاه­ ها و مراکز آموزشی اقدامات مؤثرتری صورت داد.

دکتر ابراهیم کلانتری معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی تأکید کرد:‌ ضمن رعایت ویژگی‌های مختلف دانشگاه‌های علوم انسانی، صنعتی، پزشکی و... در طرح رتبه‌بندی، باید نظام رتبه­ بندی دانشگاه­ ها و مؤسسات آموزشی با اسناد بالادستی از جمله سند دانشگاه اسلامی تطابق داده شود.

دکتر عبدالحسین خسروپناه معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی گفت:‌ توجه به نیازهای بومی استانی و ضریب مشخص برای شاخص ­های کیفی اثرگذار، از مواردی است که در تدوین شاخص­ های مذکور باید مورد توجه باشد.

وی پیشنهاد کرد: شاخص‌های بخش فرهنگی ـ تربیتی و مدیریت هم باید لحاظ شود. می ­توان از ظرفیت پایگاه استنادی علوم جهان اسلام(ISC) در جهت اجرای طرح رتبه بندی دانشگاه­ ها استفاده نمود.

مهندس نوید ادهم دبیر کل شورای عالی آموزش و پرورش پیشنهاد کرد: شاخص‌های رتبه‌بندی به دو دسته عام و خاص تقسیم‌بندی شود. شاخص‌هایی مانند موفقیت دانشگاه در تربیت شهروند در تراز جمهوری اسلامی باید لحاظ شود. همچنین می ­توان از ظرفیت جهاد دانشگاهی برای اجرای نظام رتبه­ بندی دانشگاه­ها استفاده کرد.

دکتر جبارعلی ذاکری، رئیس دانشگاه علم و صنعت گفت: دانشگاه­ های هنر و دانشگاه ­های صنعتی باید با شاخص­ های منطبق با ظرفیت ­های خودشان سنجیده شوند. شاخص‌های ارائه شده توازن لازم را ندارند.

وی افزود: توجه به شرایط تحریمی موجود، مشارکت­ های گروهی و اعمال مزایا برای حرکت دانشگاه‌ها به سوی دانشگاه نسل سوم، زمان ماندگاری دانشجو در دانشگاه، چرخه مراکز نوآوری از جمله مواردی است که باید در تدوین شاخص­های بومی رتبه­ بندی دانشگاه ­ها مورد توجه باشد.

دکتر صالحی معاون فرهنگی سیاسی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری(مدظله ­العالی) در دانشگاه ­ها گفت:‌ در سند دانشگاه اسلامی ایجاد نهاد فراملی برای ارزیابی دانشگاه‌ها تصریح شده است. می‌توان برای بازبینی شاخص­ های رتبه­ بندی دانشگاه ­ها از کمیته ­های شورای اسلامی شدن دانشگاه ­ها و مراکز آموزشی استفاده کرد تا پیش‌نویس اولیه از شاخص‌ها در حوزه مأموریت خود را ارائه کنند و سپس نتایج در شورا تلفیق شود.

دکتر سقزچی معاون خط‌مشی‌گذاری شورا با اشاره به تلاش های صورت پذیرفته در تدوین پیش‌نویس شاخص‌ها بیان کرد: باید مزیت کلیدی این طرح احصاء شود تا وجه تمایز آن با سایر نظامات رتبه‌بندی بین‌المللی احصاء شود.  تعریف مأموریت‌گرایی برای دانشگاه‌ها براساس مزیت‌های نسبی، ارائه مدلی بومی، تدوین شاخص‌های پیش‌برنده، لحاظ نمودن کارکردهای اخلاقی، فرهنگی و مدیریتی و اجرای طرح به صورت پایلوت از دیگر نکات مطرح شده توسط ایشان بود.

دکتر جاسبی، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به اینکه رتبه ­بندی دانشگاه­ها تحت تأثیر قدرت ­های بزرگ قرار دارد خاطرنشان کرد:‌ دانشگاه ­ها باید برای حل مشکلات جامعه نیز به ارائه راه­حل اقدام کنند و انتظار اصلی از شوراهای تخصصی همچون شورای اسلامی شدن دانشگاه ­ها و مراکز آموزشی، تدوین شاخص ­های ناظر به نیازهای بومی و مسائل کشور برای رتبه­ بندی دانشگاه­ ها است.

وی افزود: همین که در حال حاضر بسیاری از مقالات ایرانی به دلیل تحریم رد می­شوند، سبب می ­شود رتبه­ بندی ایران براساس تعداد مقالات علمی حقیقی نباشد.

حجت­ الاسلام و المسلمین رستمی رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری(مدظله ­العالی) در دانشگاه­ ها با اشاره به تأکیدات مقام معظم رهبری پیرامون توجه به نگاه اسلامی- ایرانی در رتبه­ بندی دانشگاه­ ها و مراکز آموزشی گفت: نیاز داریم تا با نگاهی مکمل به تصویب نظام رتبه­ بندی بومی متمایز و متناسب با شأن شورای عالی انقلاب فرهنگی به عنوان قرارگاه فرهنگی نظام اقدام کنیم. در این رابطه لازم است تا مجموعه­ های ذی­نفع با تشکیل کارگروهی مرتبط، به ارائه نهایی شاخص های مربوطه اقدام کنند و این شاخص‌ها به گونه‌ای باشد که آن اولویت‌های بومی، ملی، فرهنگی و ایرانی اسلامی در آن لحاظ شود.

دکتر سیدحسن امامی رضوی گفت: باید بحث نظام اعتباربخشی بین‌المللی هم دیده شود و‌ می ­توان وزن­ دهی بین حوزه ­های مختلف علمی را حذف کرد و تنها به رتبه ­بندی دانشگاه ­ها اکتفا نمود.

دکتر غلامی، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به مصوبه ساماندهی آمایش آموزش عالی و نظام رتبه ­بندی که در شورای عالی انقلاب فرهنگی تدوین شده خاطرنشان کرد: اجرایی­ شدن این مصوبات مورد توجه جدی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری است.در این رابطه آمایش آموزش عالی کشور در حال نهایی شدن است تا وارد فاز اجرایی شود و به زودی به دانشگاه ­ها ابلاغ خواهد شد.

وی افزود: در رابطه با طرح نظام رتبه­بندی دانشگاه­ ها نیز می­ توان با تجمیع آرای دستگاه ­های متولی و کمیته‌های مربوطه به نهایی ­سازی شاخص ­های این طرح اقدام و در جلسات شورای اسلامی شدن دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی به تصویب و ابلاغ نهایی رساند.

دکتر غلامی خاطرنشان کرد:‌ در نظر داریم ساماندهی آمایش آموزش عالی را از ابتدای سال 99 ابلاغ کنیم.

 


١٣:٤٤ - سه شنبه ١٠ دی ١٣٩٨    /    عدد : ٥٦٢٦٥٤    /    تعداد نمایش : ٤٠


برای این خبر نظری ثبت نشده است
نظر شما
نام :
ايميل : 
*نظرات :
متن تصویر را وارد کنید:
 

خروج