چاپ        ارسال به دوست

دکتر احمدی عنوان کرد:

هماهنگی برنامه تحول دانشگاه تربیت مدرس با نقشه جامع علمی کشور
تحقق نقشه جامع علمی کشور، مستلزم بهره‌برداری بهینه از مجموعه منابع دانشگاه‌ها برای حرکت از وضع موجود به جایگاه علمی متصور در نقشه جامع علمی کشور است. از ‌این رو دانشگاه‌ باید تمامیت توان خود را به سمت تحقق اهداف، راهبردها و اولویت‌های نقشه جامع علمی سوق داده، تا وضعیت مطلوب علم و فناوری در افق 1404 محقق شود.
در همین رابطه مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی در ادامه بررسی اقدامات و برنامه‌های دانشگاه‌های مختلف کشور در رابطه با نقشه جامع علمی کشور، طی نامه‌ای از دکتر محمدتقی احمدی، رئیس دانشگاه تربیت مدرس درخواست کرد که ظرفیت‌ها، اقدامات و برنامه‌های بلندمدت این دانشگاه برای ایفای نقش در روند اجرایی‌سازی آن نقشه، تشریح شود. در ادامه توضیحات دریافتی از سوی رئیس دانشگاه تربیت مدرس در این رابطه از نظر شما می‌گذرد:
دانشگاه تربیت مدرس چه ظرفیت‌هایی برای اجرایی‌سازی نقشه جامع علمی کشور دارد؟
مروری بر سوابق برنامه‌ریزی راهبردی در دانشگاه تربیت مدرس نشان می‌دهد این گونه فعالیت‌ها رسماً از اواخر دهه 70 شمسی در قالب تدوین برنامه‌های میان مدت معاونت‌ها و سپس برنامه‌های راهبردی کلان دانشگاه و نیز برنامه‌های هم‌ترازی با دانشگاه‌های برتر بین‌المللی آغاز شده است، به نحوی که در طول این مدت، گفتمان غالب دانشگاه در جلسات، شوراها و نشست‌های عمومی و ملی دانشگاه، همواره مباحث تحول، تغییر و برنامه‌ریزی راهبردی بوده است. از سوی دیگر حضور اعضای هیئت علمی با تجربه مدیریتی کلان در آموزش عالی و صاحب‌نظر در روندهای جهانی آموزش عالی در ترکیب شوراها و کمیته‌های راهبردی که جزء اساتید ثابت این دانشگاه می‌باشند، نشان از ظرفیت‌های بالای دانشگاه تربیت مدرس برای اجرایی نمودن اسناد بالادستی، به ویژه سند نقشه جامع علمی کشور دارد که به عنوان نقشه راه برای اجرایی شدن و تحقق اهداف سند چشم‌انداز 20 ساله کشور و راهبردهای علم و فناوری در سطح کلان محسوب می‌شود.
تا به حال چه اقداماتی در دانشگاه تربیت مدرس در این راستا انجام شده است؟
نظر به اینکه سند نقشه جامع علمی کشور، مصوب سال 1389 می‌باشد، بنابراین در اجرای برنامه 10­ساله اول راهبردی دانشگاه (مصوب سال 1386) و برنامه دوم هم‌ترازی با دانشگاه‌های برتر دنیا (مصوب سال 1386) به عنوان یک سند بالادستی صرفاً در بخشی از فرایند اجرایی (بعد از سال 89) مد نظر قرار گرفته است. البته از نظر محتوایی نیز اسناد مصوب یاد شده قرابت زیادی با اولویت‌های مندرج در نقشه جامع علمی کشور دارند و شاید یکی از دلایل آن حضور تعداد زیادی از اعضای هیئت علمی با تجربه و صاحب‌نظر این دانشگاه در ترکیب کمیته‌های مطالعاتی نقشه یاد شده باشد که درون دانشگاه نیز در طراحی برنامه‌های راهبردی مشارکت داشته‌اند.
در تدوین برنامه تحول جدید دانشگاه در افق 1404 سند نقشه جامع علمی کشور در کنار سایر اسناد بالادستی مورد توجه جدی قرار گرفته و اقداماتی در این زمینه به شرح زیر انجام شده است.
1-2 ـ طرح موضوع اسناد بالادستی در نخستین جلسه شورای راهبردی (مورخ 3/10/93) و تشریح خلاصه‌ای از مهمترین مباحث مندرج در فصول پنجگانه و ارائه رهنمودهای اعضای شورا به مجری طرح تحول در دانشگاه
2-2 ـ اختصاص یکی از بردهای مطالعاتی طرح تحول به تحلیل اسناد بالادستی از جمله نقشه جامع علمی کشور (تصویر پیوست)
 3-2 ـ هم افق شدن برنامه تحول جدید دانشگاه با نقشه جامع علمی کشور و سند چشم‌انداز 20 ساله که افق نهایی آن‌ها سال 1404 دیده شده است.
4-2 ـ پایش‌های ادواری از سوی مدیریت نظارت، ارزیابی و بهینه‌سازی عملکرد دانشگاه که یکی از اهداف آن هدایت طرح تحول در مسیر پیش‌بینی شده هماهنگ با اسناد بالادستی است.
 
در آینده چه برنامه‌هایی دارید؟
این دانشگاه قوی‌ترین نظام اجرایی را برای موضوع دانشگاه پژوهشی (IR)، مطالعات راهبردی، اجرای برنامه‌های راهبردی و پایش مستمر آن‌ها در میان دانشگاه‌های کشور دارد و به صورت نظام‌مند و با آینده‌نگری لازم برای تحقق اهداف برنامه تحول راهبردی افق 1404 و به تبع آن اهداف اسناد بالادستی از جمله نقشه جامع علمی کشور گام بر می‌دارد. حتی در طراحی نظام اجرایی به مفاد فصل پنجم نقشه جامع علمی کشور با عنوان «چارچوب نهادی و تقسیم کار ملی» توجه شده است.
واقعیت این است که تعدد و تنوع اسناد بالادستی به نحوی است که از منظر اجرایی، تشکیل کمیته ویژه یا ساختار تشکیلاتی خاص برای هر یک را غیرممکن نموده است. در ضمن، وجود مغایرت‌ها و عدم هماهنگی و هم‌نوایی در مفاد آن‌ها با یکدیگر مزید بر علت شده است. بنابراین راهکار مطلوب این است که در فرایند مطالعه و همچنین اجرای طرح‌های راهبردی از طریق رجوع به خرد جمعی و توصیه‌های اعضای شورای راهبردی دانشگاه / مؤسسه، مهمترین سرفصل‌ها و اقدامات متصور این اسناد برای اجرا مد نظر قرار گرفته و به مجریان توصیه شود. به نظر می‌رسد این یک راهکار منطقی برای تطبیق بیشتر اقدامات دانشگاه با مفاد اسناد بالادستی در فاز مطالعاتی، اجرا و پایش اسناد بالادستی است.

چه موانعی را در مسیر اجرایی‌سازی نقشه جامع علمی مشاهده می‌کنید و چه پیشنهاداتی برای اجرای هر چه بهتر آن دارید؟
از جمله موانع اجرایی‌سازی نقشه جامع کشور به شرح زیر است.
1-4 ـ عدم تطبیق مفاد آن با مقتضیات همه دانشگاه‌های کشور به ویژه عدم تاکید بر نقش کلیدی دانشگاه‌های برتر کشور که موتور پیش برنده علم و فناوری در همه کشورهای توسعه‌یافته آنها هستند.
2-4 ـ تورم، تعدد و تنوع اسناد بالادستی آموزش عالی در کشور با اولویت‌های متعدد که هم با اصول تفکر و برنامه‌ریزی راهبردی سازگار نیست و هم به نوعی منجر به برنامه‌زدگی و تا حدی سردرگمی به ویژه در سطح مدیران کم‌تجربه و ناآشنا با ابرروندهای آموزش عالی شده است.
3-4 ـ عدم تأکید بر نحوه تعریف و تفاهم در مورد مأموریت ویژه دانشگاه‌ها به ویژه دانشگاه‌های برتر کشور (علاوه بر مأموریت‌های عام) در اجرای هر یک از اسناد بالادستی از جمله نقشه جامع علمی کشور
3-5 ـ عدم توجه به نحوه تأمین بودجه‌های مورد نیاز برای نیل به اهداف بلند طرح
در صورت رفع موانع فوق می‌توان امید به توفیق منظم در اجرای برنامه‌های بالادستی را احیا کرد و از آنجا که در تدوین برنامه­‌های توسعه پنج ساله کشور، یقیناً اسناد بالادستی مرتباً مد نظر قرار می‌­گیرد و از طرفی معمولاً راهبردهای این برنامه­‌های توسعه به عنوان معیار عملکرد دانشگاه‌ها در نظر گرفته می‌شود، بنابراین تحقق اهداف متصور در اسناد بالادستی آموزش عالی از جمله نقشه جامعه علمی کشور به تبع آن قابل حصول خواهد بود.


١٥:٠٢ - سه شنبه ٣٠ آبان ١٣٩٦    /    عدد : ٥٣١٠٢٨    /    تعداد نمایش : ٤٣


برای این خبر نظری ثبت نشده است
نظر شما
نام :
ايميل : 
*نظرات :
متن تصویر را وارد کنید:
 

خروج