چاپ        ارسال به دوست

در محل دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی:

جلسه شورای تخصصی علوم رفتاری هیأت حمایت برگزار شد

جلسه شورای تخصصی علوم رفتاری هیأت حمایت از کرسی‌های نظریه‌پردازی، نقد و مناظره در محل دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار شد.
به گزارش مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی، در ابتدای این جلسه گزارشی از فعالیت‌های یک ماه گذشته هیئت حمایت از کرسی‌های نظریه‌پردازی، نقد و مناظره ارائه شد.
بنا بر این گزارش، برگزاری سه کارگاه آموزشی در زمینه کرسی‌های نظریه‌پردازی در پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، تربیت دبیر شهید رجایی، جامعه الزهرا (س)، برگزاری پیش‌اجلاسیه کرسی «نسبیت در حقوق شهروندی» در دانشگاه تهران، رایزنی برای ایجاد کمیته‌های دستگاهی در دانشگاه‌های استان‌های مازندران و اردبیل و... از اهم اقدامات انجام شده در دبیرخانه هیأت حمایت از کرسی‌های نظریه‌پردازی، نقد و مناظره بوده است.
در ادامه این جلسه، طرحنامه‌ای با موضوع «طراحی یک بسته مداخلاتی برای کودکان مبتلا به اتیسم در ایران و بررسی قابلیت اجرای آن» به بحث و بررسی گذاشته شد.
صاحب این طرحنامه با اشاره به افزایش آمار کودکان مبتلا به اتیسم و نیاز این گروه از افراد به مداخلات موثر، زودهنگام و در دسترس با هزینه مناسب،‌ هدف خود را ارائه یک بسته مداخلاتی برای کودکان مبتلا به اتیسم در ایران عنوان کرده که بتوان از طریق اجرای آن بار ناشی از اوتیسم را در کشور کاهش داد.
وی در این مطالعه از شیوه ایجادشده در مرکز کنترل و پیشگیری بیماریها (CDC) در آمریکا برای تولید بسته‌های مداخلاتی و کاربست آن‌ها در جامعه، تحت عنوان چارچوب همتاسازی برنامه‌های اثربخش (REP)، استفاده کرده و معتقد است کارایی این شیوه در زمینه طراحی و استفاده از بسته‌های مداخلاتی در مؤسسات مختلف به اثبات رسیده است.
 به نظر صاحب طرحنامه چهارچوب REP براساس یک مطالعه مروری سیستماتیک و داده‌های گرفته شده از جامعه ساخته شده و دارای چهار پیش‌شرط‌ها (pre-conditions)، پیش-اجرا (pre-implementation)، اجرا (implementation) و نگهداری و تکامل (maintenance and evolution) است.
بر همین اساس وی ابتدا مطالعات انجام شده در زمینه اتیسم در ایران را مورد بررسی قرار داده، سپس با استفاده از مصاحبه نیمه ‌ساختار یافته با والدین افراد مبتلا به اتیسم و همچنین متخصصین فعال در این حوزه، خدمات رایج در این زمینه را بررسی کرده، و سپس اقدام به مطالعه مدل‌های مداخلات موثر برای اتیسم در سطح جهان کرده است.
به گفته صاحب طرحنامه، تحلیل اطلاعات به دست آمده در این مراحل در نهایت به تعیین مداخلات و خدمات اثربخش دارای اولویت و هماهنگ با شرایط کشور منتهی شده که بر اساس آن مشخص می‌شود چه افرادی با چه شرایطی و چه آموزشی می‌توانند خدمات را در کجا و بر روی کدام بیماران اجرا کنند و چه منابع انسانی و مالی برای آن لازم است، و زمانبندی و نحوه پایش و ارزشیابی آن چیست؟.
وی در خصوص اهمیت این مطالعه و بسته طراحی شده می‌نویسد: با توجه به افزایش تعداد افراد دارای اتیسم و مشکلات ناشی از این اختلال برای خود فرد و خانواده، مداخلات زود هنگام که بتوانند به صورت گسترده این افراد را تحت پوشش قرار دهند می‌توانند بار ناشی از این اختلال را سیستم سلامت و بهداشت روان کاهش دهد.
وی دستآورد كاربردي طرح خود را ارائه بسته مداخلاتی می‌داند که بتواند در شهرهای مختلف کشور در اختیار متخصصین و والدین کودکان مبتلا به اتیسم قرار گرفته و باعث کاهش عوارض این اختلال و کاهش بار ناشی از آن در کشور گردد.
وی همچنین مطالعه خود را حاوی نیازسنجی کودکان مبتلا به اتیسم در ایران، تحلیل وضعیت موجود خدمات برای کودکان مبتلا به اتیسم در ایران و تعیین مداخلات موثر برای کودکان مبتلا به اوتیسم در سطح جهان می‌داند.
اعضای شورای تخصصی کرسی علوم رفتاری پس از بحث و گفتگو درباره جوانب مختلف این طرح مقرر کردند که تصمیم‌گیری نهایی در خصوص آن به انجام برخی اصلاحات در طرحنامه، ترسیم جزئیات ابعاد نوآورانه بسته مداخلاتی طراحی شده و ارائه مستند شواهد اثر بخشی آن فراتر از بسته‌های موجود موکول شود.

 

 


١٤:١٣ - چهارشنبه ١٩ مهر ١٣٩٦    /    عدد : ٥٢٨٥٦٥    /    تعداد نمایش : ١٩


برای این خبر نظری ثبت نشده است
نظر شما
نام :
ايميل : 
*نظرات :
متن تصویر را وارد کنید:
 

خروج