دیپلماسی فرهنگی ضرورت استراتژیک تبلیغات در نظام سیاسی
دکتر محمدعلی الستی - عضو هیات علمی دانشکده روانشناسی و علوم اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی در این مقاله بر آن است تا با بر شمردن زمینه‌ها و عوامل ایجاب دیپلماسی فرهنگی از منظر نظام سیاسی جمهوری اسلامی ایران در دو دهه اخیر (در فاصله سال‌های 1395-1375)، تولید و بازتولید آن را به عنوان تنها شکل تبلیغات به منزله الزام راهبردی دستگاه سیاسی، مطرح و معرفی نماید.
تبلیغات هنوز صاحب هویّت ملی نشده است
یکی از جنبه‌های پنهان صنعت تبلیغات، تغییراتی است که این صنعت در فرهنگ و به‌تبع آن سبک زندگی، ایجاد می‌کند؛ که در صورت عدم مراقبت می‌تواند این تغییرات بسیار نامطلوب باشد. نمونه این تاثیرات مخرب را می‌توان بر روی زندگی مخاطبان این شبکه‌ها دید.
تبلیغات جای خود را به «اطلاع‌رسانی» داده است
از زمان پیدایش رسانه‌ها در زندگی اجتماعی انسان تاکنون، هر روز این وسایل ارتباطی دچار تبدیل و بازتعریف کارکردی می‌شوند. در چند سال گذشته و با فراگیری نسل جدید رسانه‌های اجتماعی در فضای مجازی، بسیاری از مفاهیم سنتی چون اطلاع‌رسانی، تبلیغات، ارتباطات، فرهنگ و غیره دچار تغییر و تحول شده است که دیگر نمی‌توان جهان بدون رسانه‌های اجتماعی را تصور کرد.
ضرورت افزایش سهم شرکت‌های دانش‌بنیان در هزینه‌کرد پژوهش
مهم‌ترین راهکار پیش‌بینی شده برای تحقق هزینه‌کرد %4 از درآمد ناخالص ملی در حوزه پژوهش و ایجاد ثروت از آن، توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان است.
بخش پژوهش حداکثر امکان جذب 3 درصد درآمد ناخالص ملی را دارد
یکی از سازمان‌هایی که می‌تواند به عنوان نهاد واسط مابین دانشگاه و صنعت به ایفای نقش بپردازد، وزارت صنعت، معدن و تجارت است. این وازرتخانه با شناختی که از نیازهای صنعتی کشور دارد و انتقال آن به دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها، می‌تواند در تعریف و سمت و سو دادن به پروژه‌های تحقیقاتی و پژوهشی کشور نقش موثری ایفاء کند.