نگاهی به
« شورای اسلامی شدن دانشگاهها و مراکز آموزشی شورای عالی انقلاب فرهنگی »
دانشگاه یک کشورى اگر اصلاح شود، آن کشور اصلاح مى‏شود.  امام خمینی(قدّس سرّه)


نهاد دانشگاه در هر جامعه‌ای سه‌کارکرد عمده تولید علم، آموزش متخصص و جامعه‌پذیری و تربیت فرهنگی- اجتماعی مخاطبین را برعهده دارد و مشخص است که اصول حاکم بر این سه کارکرد مذکور متأثر از مبانی و ارزشهای هر جامعه می‌باشد. مروری بر نسبت دانشگاه‌های موجود غرب با مبانی و ارزشهای دنیای غرب مطلب مذکور را تأیید می‌کند .
بعد از رنسانس که مبانی تفکر مدرن بنیان‌گذارده شده و گسترش اجتماعی می‌یابد علم جدید (science) متولد گشته و نهاد دانشگاه به معنای جدید و امروزی شکل می‌گیرد و نهادهای علمی-آموزشی سنتی اروپا با دگرگونی اساسی در حوزه مبانی و روش و موضوع و غایت، به نهاد امروزی دانشگاه تحول می‌یابند.
پرواضح است که دانشگاه‌های موجود غرب که بر مبنای اندیشه و فرهنگ مدرن بنیان یافته‌اند فرآیند علم‌ورزی و آموزشی و فرهنگی‌شان در راستای بسط و توسعه فرهنگ و تمدن مدرن است. فلذا استفاده از مولفه های آن در جامعه ای دیگر که مبانی و ارزشهای متفاوتی را دنبال میکند به تامل و دقت بیشتری نیاز دارد.
گذشته از اختلافات اندیشه مدرن با جهان‌بینی اسلامی، فرآیندی که در علم‌ورزی نوین انجام پذیرفته، انحصار منابع معرفت به "تجربه" و انکار منابع معرفتی "وحی" و "عقل" و "شهود" می‌باشد. در حالی‌که در جهان‌بینی اسلامی، منابع چهارگانه معرفت (عقل، تجربه، شهود و وحی) به صورتی هماهنگ به شناخت عالم و تولید علم می­پردازند.
با وقوع انقلاب اسلامی ایران گرایشی جدی در بدنه جامعه خصوصا در فضای نخبگان دانشگاهی و حوزوی نسبت به احیای دین در تمام ساحت­های زیست بشری ایجاد گردید و متعاقبا اضطرار به قوه عاقله‌ای برای تولید نرم‌افزار جهت بسط و تحقق اصول و ارزشهای دینی در حوزة حکومت و ابعاد مختلف جامعه و همچنین رقابت با مبانی و ارزشهای دنیای مدرن بیش از پیش احساس شد. فاز اول جریان "انقلاب فرهنگی" هم تلاشی بود که توسط دانشگاهیان مسلمان و انقلابی جهت متحول نمودن دانشگاه‌ها به سمت "دانشگاه مطلوب" یعنی "مجموعه ای علمی، آموزشی و فرهنگی که در ذیل مبانی و ارزشهای اسلامی اقدام به علم ورزی، آموزش و زیست نموده و برای پیشبرد انقلاب اسلامی و احیای دین در دنیای جدید اقدام به تولید علم و تربیت متخصص می نماید" انجام گردید که متاسفانه تداوم نیافت و در فاز دوم جریان انقلاب فرهنگی به برخوردهای سیاسی، مدیریتی با اساتید و دانشجویان مخالف با نظام تنزل یافت.
بحث "وحدت حوزه و دانشگاه" و همچنین "اسلامی شدن دانشگاه‌ها" و متعاقباً "جنبش نرم‌افزاری" و "کرسی‌های نظریه‌پردازی" را هم می‌توان ادامه گفتمان انقلاب اسلامی و احیاگری دینی در حوزه اندیشه ورزی و علم و آموزش در نظر گرفت.
در دهه هفتاد به دلیل نیاز بیش از پیش کشور به سازندگی و رشد و متعاقباً لزوم اصلاح و بهینه کردن مبانی، اهداف و کارکردهای دانشگاه‌های کشور، با تأکیدات مقام معظم رهبری "ستاد اسلامی شدن دانشگاه‌ها" در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری تشکیل گردید و سپس در سال 76 با تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی به "شورای اسلامی شدن دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی"،  به عنوان یکی از شوراهای اقماری شورای عالی  تغییر و ارتقاء یافت.

 دبیرخانه شورای اسلامی شدن دانشگاهها و مراکز آموزشی

لیست اخبار صفحه :1
شاخص های ارزیابی اساتید تغییر کرد

شاخص های ارزیابی اساتید تغییر کرد

وزیر علوم از تغییر شاخص های ارزیابی اساتید خبر داد و گفت: امتیاز یکسری از شاخص‌ها را جابه‌جا و اضافه کرده‌ایم که باید در شورای جذب تصویب شود.

سرمایه گذاری در فرهنگ باعث افزایش بازدهی در آموزش و پژوهش می شود
وزیر علوم در اجلاس معاونان فرهنگی دانشگاه ها:

سرمایه گذاری در فرهنگ باعث افزایش بازدهی در آموزش و پژوهش می شود

وزیر علوم ، تحقیقات و فناوری با اشاره به اختصاص سه درصد از بودجه جاری دانشگاه‌ها به فعالیت‌های فرهنگی گفت: سرمایه گذاری در امر فرهنگ یک ضرورت است و باعث بازدهی در آموزش و پژوهش نیز می شود.

ضرورت داشتن نگاه کلان در مواجهه با مسائل و فرصت های فرهنگی و اجتماعی در دانشگاهها
معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم تأکید کرد:

ضرورت داشتن نگاه کلان در مواجهه با مسائل و فرصت های فرهنگی و اجتماعی در دانشگاهها

معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در پنجاه و ششمین نشست معاونان فرهنگی و اجتماعی دانشگاه های سراسر کشور که با شعار «دانشگاه مسئول و آرمانگرا» روز دوشنبه در سالن شهدای جهاد علمی این وزارت برگزار شد، بر ضرورت داشتن نگاه کلان در مواجهه با مسائل و فرصت های فرهنگی و اجتماعی در دانشگاهها تأکید کرد.

معاونان فرهنگی دانشگاه‌ها پاسخگو و در دسترس باشند
رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها:

معاونان فرهنگی دانشگاه‌ها پاسخگو و در دسترس باشند

تهران - ایرنا - رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها گفت: جزء الزامات معاونان و مدیران معاونت فرهنگی و اجتماعی در دانشگاه، همدلی صمیمانه و مواجهه غمگسارانه با دانشجویان است‌ و پاسخگو و در دسترس بودن معاونان بسیاری مسائل را حل می‌کند.

وزارت علوم به دنبال دانشگاه تمدن‌ساز تراز انقلاب اسلامی است
معاون وزیر:

وزارت علوم به دنبال دانشگاه تمدن‌ساز تراز انقلاب اسلامی است

معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: این وزارتخانه در حوزه تحول به دنبال دانشگاه تمدن‌ساز تراز انقلاب اسلامی است تا بتواند در راستای بیانیه گام دوم مانند ۴۰ سال گذشته نقش ارزشمندی در بخش‌های علم، فناوری و تمدن‌سازی ایفا کند.

برگزاری نشست هم‌اندیشی دبیر شورای اسلامی شدن دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی با  رئیس و اعضای شورای فرهنگی دانشگاه علم و صنعت

برگزاری نشست هم‌اندیشی دبیر شورای اسلامی شدن دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی با رئیس و اعضای شورای فرهنگی دانشگاه علم و صنعت

نشست هم اندیشی به منظور استفاده از تجربیات و رسیدن به راهکارهای عملی در اجرای راهبردهای سند دانشگاه اسلامی با حضور دبیر شورای اسلامی شدن دانشگاهها و مراکز آموزشی، رئیس و اعضای شورای فرهنگی دانشگاه علم و صنعت برگزار شد