نگاهی به
« شورای اسلامی شدن دانشگاهها و مراکز آموزشی شورای عالی انقلاب فرهنگی »
دانشگاه یک کشورى اگر اصلاح شود، آن کشور اصلاح مى‏شود.  امام خمینی(قدّس سرّه)


نهاد دانشگاه در هر جامعه‌ای سه‌کارکرد عمده تولید علم، آموزش متخصص و جامعه‌پذیری و تربیت فرهنگی- اجتماعی مخاطبین را برعهده دارد و مشخص است که اصول حاکم بر این سه کارکرد مذکور متأثر از مبانی و ارزشهای هر جامعه می‌باشد. مروری بر نسبت دانشگاه‌های موجود غرب با مبانی و ارزشهای دنیای غرب مطلب مذکور را تأیید می‌کند .
بعد از رنسانس که مبانی تفکر مدرن بنیان‌گذارده شده و گسترش اجتماعی می‌یابد علم جدید (science) متولد گشته و نهاد دانشگاه به معنای جدید و امروزی شکل می‌گیرد و نهادهای علمی-آموزشی سنتی اروپا با دگرگونی اساسی در حوزه مبانی و روش و موضوع و غایت، به نهاد امروزی دانشگاه تحول می‌یابند.
پرواضح است که دانشگاه‌های موجود غرب که بر مبنای اندیشه و فرهنگ مدرن بنیان یافته‌اند فرآیند علم‌ورزی و آموزشی و فرهنگی‌شان در راستای بسط و توسعه فرهنگ و تمدن مدرن است. فلذا استفاده از مولفه های آن در جامعه ای دیگر که مبانی و ارزشهای متفاوتی را دنبال میکند به تامل و دقت بیشتری نیاز دارد.
گذشته از اختلافات اندیشه مدرن با جهان‌بینی اسلامی، فرآیندی که در علم‌ورزی نوین انجام پذیرفته، انحصار منابع معرفت به "تجربه" و انکار منابع معرفتی "وحی" و "عقل" و "شهود" می‌باشد. در حالی‌که در جهان‌بینی اسلامی، منابع چهارگانه معرفت (عقل، تجربه، شهود و وحی) به صورتی هماهنگ به شناخت عالم و تولید علم می­پردازند.
با وقوع انقلاب اسلامی ایران گرایشی جدی در بدنه جامعه خصوصا در فضای نخبگان دانشگاهی و حوزوی نسبت به احیای دین در تمام ساحت­های زیست بشری ایجاد گردید و متعاقبا اضطرار به قوه عاقله‌ای برای تولید نرم‌افزار جهت بسط و تحقق اصول و ارزشهای دینی در حوزة حکومت و ابعاد مختلف جامعه و همچنین رقابت با مبانی و ارزشهای دنیای مدرن بیش از پیش احساس شد. فاز اول جریان "انقلاب فرهنگی" هم تلاشی بود که توسط دانشگاهیان مسلمان و انقلابی جهت متحول نمودن دانشگاه‌ها به سمت "دانشگاه مطلوب" یعنی "مجموعه ای علمی، آموزشی و فرهنگی که در ذیل مبانی و ارزشهای اسلامی اقدام به علم ورزی، آموزش و زیست نموده و برای پیشبرد انقلاب اسلامی و احیای دین در دنیای جدید اقدام به تولید علم و تربیت متخصص می نماید" انجام گردید که متاسفانه تداوم نیافت و در فاز دوم جریان انقلاب فرهنگی به برخوردهای سیاسی، مدیریتی با اساتید و دانشجویان مخالف با نظام تنزل یافت.
بحث "وحدت حوزه و دانشگاه" و همچنین "اسلامی شدن دانشگاه‌ها" و متعاقباً "جنبش نرم‌افزاری" و "کرسی‌های نظریه‌پردازی" را هم می‌توان ادامه گفتمان انقلاب اسلامی و احیاگری دینی در حوزه اندیشه ورزی و علم و آموزش در نظر گرفت.
در دهه هفتاد به دلیل نیاز بیش از پیش کشور به سازندگی و رشد و متعاقباً لزوم اصلاح و بهینه کردن مبانی، اهداف و کارکردهای دانشگاه‌های کشور، با تأکیدات مقام معظم رهبری "ستاد اسلامی شدن دانشگاه‌ها" در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری تشکیل گردید و سپس در سال 76 با تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی به "شورای اسلامی شدن دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی"،  به عنوان یکی از شوراهای اقماری شورای عالی  تغییر و ارتقاء یافت.

 دبیرخانه شورای اسلامی شدن دانشگاهها و مراکز آموزشی

سند اسلامی شدن دانشگاه‌ها بسیار خوب است، اما اجرایی نشده؛ شدیدا اصرار داریم که اجرایش کنیم
وزیر بهداشت:

سند اسلامی شدن دانشگاه‌ها بسیار خوب است، اما اجرایی نشده؛ شدیدا اصرار داریم که اجرایش کنیم

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت:‌ طب سنتی را ما ایجاد کردیم، رضا شاه برای آنکه می‌خواست فرهنگ غرب را در کشور اشاعه کند و اینکه طب سنتی ما با مذهب همراه بود، این طب را ریشه کن کرد و ریشه طب سنتی ما به کشورهای همجوار همچون هند رفت.

مسوولیت علم و فرهنگ کشور بر دوش وزرا است
رییس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها:

مسوولیت علم و فرهنگ کشور بر دوش وزرا است

رییس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها گفت:‌ مسوولیت علم و فرهنگ بر دوش وزرا است که بزرگترین اختیارات را دارا هستند. مجموعه آنچه نظام باید به سمت آن حرکت کند، به دست وزیران است.

یکی از مهمترین برنامه های فرهنگی ما باید استفاده از ظرفیت ها و سرمایه های فرهنگی باشد
حجت‌الاسلام و المسلمین رستمی:

یکی از مهمترین برنامه های فرهنگی ما باید استفاده از ظرفیت ها و سرمایه های فرهنگی باشد

حجت الاسلام و المسلمین مصطفی رستمی گفت: آن نقطه برجسته و برترین ویژگی که در فضای کشور وجود دارد، ظرفیت ها و سرمایه های فرهنگی است که در فرهنگ غنی ایرانی اسلامی ما وجود دارد.

اساسنامه «دانشگاه هنرهای اسلامی- ایرانی استاد فرشچیان»
دکتر روحانی ابلاغ کرد:

اساسنامه «دانشگاه هنرهای اسلامی- ایرانی استاد فرشچیان»

دکتر حسن روحانی رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی اساسنامه «دانشگاه هنرهای اسلامی- ایرانی استاد فرشچیان» که در جلسه 784 مورخ 1395/6/16 شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسیده است، را برای اجرا ابلاغ کرد.

واکنش به لغو مصوبه امتیاز فرزندان هیات علمی توسط دیوان عدالت
از سوی دبیر شورا مطرح شد

واکنش به لغو مصوبه امتیاز فرزندان هیات علمی توسط دیوان عدالت

دبیرشورای عالی انقلاب فرهنگی درباره ورود دیوان عدالت اداری در لغو مصوبات شورا مانند لغو مصوبه انتقال فرزندان هیأت علمی گفت: هیچ جایگاهی نمی‌تواند مصوبات شورا را لغو کند مگر خود شورا و رهبری.

اجازه نفوذ جریانات سیاسی به برنامه‌های فرهنگی نهاد را نمی‌دهیم
معاون فرهنگی و سیاسی نهاد رهبری در دانشگاه‌ها:

اجازه نفوذ جریانات سیاسی به برنامه‌های فرهنگی نهاد را نمی‌دهیم

معاون فرهنگی و سیاسی نهاد رهبری در دانشگاه‌ها می‌گوید این نهاد عملکردی مستقل دارد و اجازه ورود جریانات سیاسی به حوزه برگزاری برنامه‌های فرهنگی و مذهبی را نمی‌دهد.